La consulta d'infermeria de l'Hospital de Dia Oncohematològic de l'Hospital Universitari Son Llàtzer incrementa la seva activitat en primeres visites en un 10,46 %
Aquesta consulta –engegada l'any 2005– proporciona una atenció continuada, i és el nexe d'unió entre els diferents professionals que tracten el pacient. Ofereix cures especialitzades a pacients que inicien el tractament a l'Hospital de Dia Oncohematològic, i facilita la informació (necessària pels múltiples problemes que van apareixent durant tot el procés de la malaltia –físic, psicològic, familiar i social), amb una atenció personalitzada en un espai i temps adequats per ajudar a mantenir una bona qualitat de vida i reduir l'estrès realitzant un control de símptomes en el domicili.
L'assistència pot ser programada mitjançant agenda d'infermeria o a demanda. En aquest cas, el pacient o familiar pot telefonar per sol·licitar atenció per algun problema o necessitat relacionat amb el procés, o acudir a l'Hospital per a atenció urgent no vital, la qual cosa pot derivar en una consulta d'alta resolució (torna al domicili) o generar un ingrés hospitalari des de l'Hospital de Dia a la unitat d'hospitalització.
Les persones amb malalties oncològiques, per les característiques de la seva malaltia i la complexitat del seu tractament, requereixen una gran quantitat de recursos, assistència hospitalària recurrent i, sobretot, informació.
La malaltia genera diferents graus d'ansietat en pacients i familiars. Demanen molta informació, i ho fan molt sovint; això suposa que els professionals han de dedicar més temps a comunicar-los diferents aspectes diagnosticoterapèutics.
Actualment s'administren tractaments de forma ambulatòria cada vegada més complexos. Aquesta situació, que abans requeria un ingrés hospitalari, exigeix més informació, educació sanitària i plans d'entrenament per al pacient i la família.
Durant l'any 2018 es van realitzar 28.412 tractaments/procediments en l'Hospital de Dia, així com 2.467 intervencions en la consulta d'infermeria.
Segons explica la supervisora d'infermeria de l'Hospital de Dia, Juana Marquès «els pacients i familiars continuen utilitzant el telèfon per consultar dubtes i controlar els seus símptomes com a recurs eficaç, immediat i de fàcil accés, ja que redueix considerablement l'ansietat dels pacients i el nombre de visites a urgències.» Aquestes visites al centre van disminuir en un 8,83% l'any passat .
Les infermeres de la consulta, Maribel Sánchez Flores i Vicky Llabrés Esquilas, duen a terme des de l'any 2016 tallers de nutrició adreçats a pacients i familiars, ja que l'estat nutricional dels pacients pot variar, des del moment del diagnòstic, al llarg del procés de malaltia.