Servicios y unidades Pediatria Notícies

Pediatria

La consulta de TDAH de l’Hospital Son Llàtzer ha tractat més de cinc mil pacients d’ençà que es va crear l’any 2008

15/02/2013 PEDI
L’Hospital Son Llàtzer disposa d’una consulta específica per al diagnòstic i el tractament del trastorn per dèficit de l’atenció amb hiperactivitat (TDAH) o sense (TDA), que des de 2008 fins al desembre de 2012 ha atès 5.445 pacients. Depenent de la Unitat de Neuropediatria, integrada en el Servei de Pediatria de Son Llàtzer, és la primera consulta d’aquestes característiques a les Illes Balears.

Està dedicada a l’avaluació, el diagnòstic i el tractament dels trastorns de l’aprenentatge d’origen neurobiològic —amb atenció especial al TDAH— i integra aspectes de recerca, docència i formació. Es va crear l’any 2008 per atendre el gran nombre de pacients amb aquesta patologia que visitaven la Unitat de Neuropediatria de l’Hospital Son Llàtzer, en funcionament des de 2001.

D’ençà que es va crear, s’ha anat incrementant l’activitat de la Consulta de TDAH de Son Llàtzer: el primer any s’hi varen registrar 188 visites i l’any següent, 555. Pel que fa a l’activitat dels anys 2010, 2011 i 2012, el nombre de pacients atesos va ser de 1.291, 1.546 i 1.867, respectivament.

Tenint en compte la prevalença d’aquesta malaltia i la importància de detectar-la precoçment, l’Hospital Son Llàtzer ha organitzat —juntament amb la Conselleria d’Educació— les I Jornades Conjuntes d’Educació i Sanitat: Actualització en TDAH, que s’han desenvolupat  a la sala d’actes del centre els dies 13 i 14 de febrer. En aquestes Jornades autonòmiques, a les quals s’han inscrit més de cinc-centes persones interessades a aprofundir en la matèria, hi han participat  especialistes en neuropediatria, pediatres, psiquiatres i també personal docent, psicòlegs, pedagogs, orientadors i pares d’infants afectats.

El TDAH és un trastorn del neurodesenvolupament amb un alt component hereditari. Els principals símptomes són la manca d’atenció, la impulsivitat i la sobreactivitat, actituds que cal que es mantenguin en el temps, que es produeixin en més de dos ambients i que suposin una disfunció en la vida personal, social o familiar de l’infant. En el vuitanta per cent dels casos, la patologia s’associa a trastorns de la conducta, a una personalitat negativa desafiant, a una depressió o a l’ansietat, entre altres.

A tot el món afecta entre  5 i10 % de la població infantojuvenil, i és més freqüent entre el sexe masculí. El TDA més freqüents és el subtipus combinat (l’hiperactiu amb manca d’atenció, amb una prevalença tres vegades superior amb els barons); seguit del subtipus inatent (manca d’atenció), amb una prevalença superior en les dones. Segons un estudi de l’any 2000 dels investigadors Esther Cardo i Mateu Servera, a Mallorca el 4,6 % de la població de 6 a 12 anys d’edat pateix el TDAH.

Esther Cardo, neuropediatra de l’Hospital Son Llàtzer i responsable de la Consulta juntament amb Carme Vidal, cap del Servei de Pediatria, assegura que són molt importants el diagnòstic precoç i una ràpida intervenció per evitar la progressió del TDAH i evitar les patologies que hi estan associades.

“Els infants que visiten la consulta específica de TDAH vénen derivats pel metge de capçalera o pel pediatre. El diagnòstic és realitza d’acord amb els paràmetres de les guies clíniques, com ara una exploració física completa i la informació aportada pels pares i professors sobre el comportament de l’infant a casa i a l’escola. També s’ha de descartar l’existència d’una malaltia neurològica o psiquiàtrica”, explica la neuropediatre.

Des de 1999, Esther Cardo participa a projectes d’investigació nacionals i internacionals per a la millora del coneixement del TDAH, i actualment es la responsable del grup Desenvolupament i Psicopatologia de l’Institut Universitari de Ciències de la Salut (IUNICS).

Per la seva part, Carme Vidal assenyala que, quan es detecta que un infant pateix un trastorn lleu, es recomana un programa de psicoeducació per als pares i teràpia cognitivoconductual per al pacient, i l’adaptació curricular no significativa en l’àmbit escolar. Si el pacient no millora amb aquestes pautes, probablement s’hauran de complementar prescrivint un tractament farmacològic.

El TDAH afecta el 5 % dels infants que estan en edat escolar, per la qual cosa és molt important el treball conjunt de pares, professors i especialistes per fer-ne un diagnòstic precoç i tractar la patologia al més aviat possible.